Παρακάτω είναι μια αναλυτική παρουσίαση του
μυθιστορήματος «Χαμένη Ατλαντίδα» της Ελένης Σεμερτζίδου,
βασισμένη σε διαθέσιμες πηγές και τα κύρια χαρακτηριστικά του έργου:
Ακολουθεί
απόσπασμα:
«Η Σεμίνα έκλεισε τα
μάτια της και, μετά από λίγο, τα ξανάνοιξε. Από ψηλά, απ’ τον λόφο, φαινόταν ο
εγκαταλελειμμένος καθεδρικός ναός στο κέντρο της πλατείας και ένας λαβύρινθος
από φιδωτούς, λιθόστρωτους δρομίσκους που διαπερνούσαν τα στενά σπίτια και
κατέληγαν στα διάσπαρτα τείχη των παλιών οχυρώσεων του νησιού. Πέρα από την
παλιά πόλη, το μικρό λιμάνι έμοιαζε με εκπατρισμένο ζωγράφο ή αποτυχημένο μποέμ
καλλιτέχνη που αναζητά μια δεύτερη ευκαιρία στη ζωή του. Ο Αδόλφος επέμενε να
έρθουν εδώ μόνοι τους, χωρίς τον Mike.
-
«Δεν
χρειάζεται να τον παίρνουμε μαζί μας όπου πηγαίνουμε» της είπε, πριν ξεκινήσουν
για τον λόφο.
Ο Αδόλφος φορούσε ένα κόκκινο φουλάρι
στο λαιμό. Του είχε μείνει απ’ τον καιρό που έμενε σ’ ένα στενάχωρο δωμάτιο στη
Βαρκελώνη, γεμάτο καπνούς και πίνακες ζωγραφικής. Με το που ήρθαν στο νησί, δεν
ξανάπιασε, ούτε για μια μέρα, πινέλο στο χέρι του. Δίπλα του, η Σεμίνα, ψηλή,
λεπτή και μαυρισμένη σαν αγόρι, με πιασμένα τα ξανθά μαλλιά της αλογοουρά,
έμοιαζε με έφηβη. Φορούσε ένα στενό τζιν παντελόνι και ένα φαρδύ αντρικό
πουκάμισο που της είχε χαρίσει ο Mike.
-
«Δικό του είναι;» ρώτησε ο Αδόλφος, μόλις
κάθισαν σ’ ένα βραχάκι
-
«Ναι»
-
«Θέλεις;» έτεινε το χέρι του και της έδωσε ένα
τσιγάρο
-
«Ευχαριστώ»
-
«Σου έστελνε μηνύματα όλο αυτό το διάστημα;»
Ο Αδόλφος φύσηξε τον καπνό και στύλωσε
τα μάτια του, πέρα μακριά, στον ναό με τον χρυσό τρούλο. Δεν την κοιτούσε, αν
και περίμενε την απάντησή της.
-
«Ναι» είπε η Σεμίνα και έβαλε το τσιγάρο στα
χείλη της
-
«Τι σου έλεγε;»
-
«Ότι του λείπω»
-
«Κι εσύ;..»
-
«Τι, εγώ;»
-
«Τι του έλεγες εσύ»
Η Σεμίνα ακούμπησε απαλά το χέρι της
πάνω στον μηρό του
-
«Αφού ξέρεις, Αδόλφε»
-
«Πες μου»
-
«Ότι μου λείπει»
-
«..Παραξενεύτηκες όταν τον είδες»
-
«Δεν ήξερα ότι θα επέστρεφε στο νησί»
-
«Δεν στο ΄χε πει στα μηνύματα που σου έστελνε;»
-
«Όχι. Δεν μου είχε πει τίποτα»
-
«Ένας κρυψίνους ήταν πάντα!»
-
«Ο Mike είναι σαν
παιδί»
-
«Ένας ύπουλος μπάσταρδος είναι! Χωμένος, μια
ζωή, μεσ’ το βρακί μου για να τον προστατεύω! Τα ξανθά του μαλλιά.. Τα ροδαλά
του χείλη.. Τα πράσινά του μάτια.. Η λεπτή του κορμοστασιά.. Αν ήταν γυναίκα,
θα τον είχα πηδήξει στα σίγουρα!»
-
«Αδόλφε.. Αδόλφε..»
Του έπιασε το χέρι και το κράτησε, για
λίγα λεπτά, μέσα στο δικό της, χαϊδεύοντάς το τρυφερά.
-
«Αφού τον αγαπάς.. Τον αγαπάς πολύ, Αδόλφε»
-
«Εσύ;..»
Η Σεμίνα ξάπλωσε ανάσκελα στο ξανθωπό
χορτάρι, με τον γαλανό ουρανό από πάνω της και τον δυνατό ήλιο να καίει το ήδη
ηλιοκαμένο δέρμα της.
-
«Εγώ αγαπώ τη φύση. Τα πουλιά και τα δέντρα. Τη
θάλασσα και τον ουρανό. Το φεγγάρι και τ’ αστέρια.. Αγαπώ το φως και το
σκοτάδι»
-
«Το νησί;.. Το αγαπάς;»
-
«Ναι. Το αγαπώ»
Ξάπλωσε δίπλα της στο χορτάρι και έγειρε
επάνω στο κορμί της.
-
«Εγώ αγαπώ εσένα. Ούτε τον μπάσταρδο, τον Mike, ούτε αυτό το κωλονησί»
Της ξεκούμπωσε το πουκάμισο και έλυσε τη
ζώνη του παντελονιού του. Κάθε φορά που τα χέρια της τυλίγονταν γύρω από τη
μέση του, το πάθος του μεγάλωνε για εκείνη. Η ανάσα της μεθούσε την ακοή του, ο
αναστεναγμός της ερέθιζε τις αισθήσεις του, τα χείλη της γινόταν η φυλακή που
μέσα της φαλκίδευε το «είναι» του. Κυρίαρχος του παιχνιδιού. Κι, ωστόσο,
χαμένος από εξαρχής σε μία άνιση αναμέτρηση.
Αν η τρυφερότητα υπάρχει στον έρωτα,
τότε, για εκείνον, αυτή η τρυφερότητα είχε πεθάνει προ πολλού. Ο έρωτάς του δεν
είχε τίποτα το τρυφερό. Όλα ήταν βίαια. Όλα είχαν κάτι το απέλπιδο. Το σκληρό.
Στο τέλος, αυτό που έμενε ήταν το μίσος, ζωγραφισμένο στα μάτια της Σεμίνας, να
τον κοιτάζει μαζί και μ’ ένα είδος απορίας. Ο Mike, αντιθέτως,
ήταν τρυφερός σαν κορίτσι. Αέρινος σαν τον Ερμή. Όμορφος σαν τον Νάρκισσο. Ο Mike ήταν το απαλό αεράκι. Ο Αδόλφος.. η τραχιά γη.
Πάνω στο πετρώδες του έδαφος, η σάρκα της ματωνόταν, με τη ζεστή του, όμως,
χοάνη να την τραβάει ηδονικά μέσα στο βάθος της, χωρίς δυνατότητα διαφυγής.
Μετά, ερχόταν ο Mike να δροσίσει
απαλά το πληγιασμένο της κορμί και να κάνει την αφή να φαντάζει με φύσημα του
ανέμου..»
Η παρακάτω αναλυτική προσέγγιση του αποσπάσματος από
το μυθιστόρημα «Χαμένη Ατλαντίδα» της Ελένης Σεμερτζίδου βασίζεται σε
αφηγηματική, θεματική, ψυχολογική και συμβολική ανάλυση. Το απόσπασμα που
παραθέτεις είναι πλούσιο σε υπόγεια συναισθήματα, ερωτική ένταση και μεταφορικό
λόγο.
🧭 1. Χώρος και ατμόσφαιρα – Το νησί ως συμβολικό τοπίο
Το μυθιστόρημα τοποθετείται σε ένα νησί που προβάλλει
μια εσωτερική «Ατλαντίδα»: έναν τόπο εγκατάλειψης, μνήμης, παρελθόντος,
επιθυμίας και συναισθηματικής συντριβής. Η οπτική του λόφου αποκαλύπτει:
- έναν
«εγκαταλελειμμένο καθεδρικό ναό» στο κέντρο της πόλης: σύμβολο μιας πίστης
που έχει διαβρωθεί ή ενός ιδανικού που χάθηκε,
- λαβύρινθους
από «φιδωτούς λιθόστρωτους δρομίσκους»: αλληγορία του ψυχισμού των
χαρακτήρων, γεμάτος στροφές, αδιέξοδα και παρελθόν,
- ένα
«λιμάνι» που μοιάζει με «αποτυχημένο μποέμ καλλιτέχνη»: τοπίο μιας
δεύτερης ευκαιρίας – ή μήπως της αδυναμίας να ξαναρχίσεις.
Το νησί είναι κάτι περισσότερο από σκηνικό: είναι ο
καθρέφτης της ψυχικής κατάστασης των προσώπων. Ό,τι είναι νεκρό ή σιωπηλό στον
εξωτερικό κόσμο, είναι εξίσου παγωμένο ή βίαιο στον εσωτερικό.
👤 2. Χαρακτήρες – Τρίγωνο συναισθημάτων
Το απόσπασμα εξελίσσεται σε έναν ερωτικό τριγωνισμό με
ψυχολογικό βάθος:
Σεμίνα
- Μυστήρια,
εσωστρεφής, αισθησιακή και στοχαστική.
- Δεν
δηλώνει ρητά την αγάπη της σε κανέναν από τους δύο άνδρες, αλλά κινείται
ανάμεσα στη φύση, τη σιωπή και τη σωματικότητα.
- Μιλάει σαν
μυσταγωγός ή φυσιολάτρης: «Εγώ αγαπώ τη φύση… το φεγγάρι και τ’ αστέρια…».
Η Σεμίνα μοιάζει με σύμβολο της ελεύθερης αλλά
διχασμένης θηλυκότητας, παγιδευμένη ανάμεσα στο τραχύ (Αδόλφο) και το άπιαστο
(Mike).
Αδόλφος
- Παθιασμένος,
σκληρός, καταπιεσμένος – ίσως και ανεπίγνωστα ερωτευμένος με τον Mike.
- Φέρει
στοιχεία καλλιτεχνικού ρομαντισμού (το φουλάρι, τα «χρόνια στη
Βαρκελώνη»), αλλά η βίαιη ερωτική του έκφραση αποκαλύπτει βαθύτερη
απογοήτευση, ματαίωση και οργή.
- Η
ομοερωτική χροιά της έκρηξής του: «Αν ήταν γυναίκα, θα τον είχα πηδήξει
στα σίγουρα!» αναδεικνύει την ένταση ανάμεσα στην αγάπη, τον φθόνο και τη
λανθάνουσα επιθυμία.
Ο Αδόλφος δεν αγαπά — κυριεύει. Δεν ζητά ανταπόδοση
αλλά εξουσία.
Mike
- Απών αλλά πανταχού
παρών.
- Αντιπροσωπεύει
την τρυφερότητα, την καθαρότητα, την ουτοπική αρρενωπότητα.
- Αέρινος,
άυλος, σχεδόν αγγελικός: «σαν παιδί», «σαν κορίτσι», «σαν τον Νάρκισσο».
Ο Mike είναι η αντιστροφή του Αδόλφου. Εκείνος φέρνει
παρηγοριά και ιαματική αφή μετά το αιματοβαμμένο πάθος. Είναι ο άυλος,
φευγαλέος έρωτας, χωρίς τραύματα αλλά και χωρίς δύναμη.
🧠 3. Δομή και διάλογος – Δράμα χωρίς δράση
Το απόσπασμα χτίζεται μέσω πυκνού, υπαινικτικού
διαλόγου. Ο ρυθμός του είναι σχεδόν θεατρικός:
- Ερωτήσεις
– απαντήσεις – παύσεις – σιωπές.
- Λιτές
φράσεις με βάρος: «Αφού τον αγαπάς…», «Τον αγαπάς πολύ, Αδόλφε».
Η ένταση κορυφώνεται σταδιακά, οδηγώντας σε ένα
ξέσπασμα πάθους, αλλά χωρίς κάθαρση. Η συνουσία δεν είναι λύτρωση, είναι πράξη
κατοχής και απελπισίας. Η ερωτική σκηνή φέρει σκοτεινό λυρισμό, θυμίζοντας
μοτίβα από Καβάφη, Ντοστογιέφσκι ή Μπόρχες.
🌊 4. Συμβολισμοί και ερμηνείες
Σύμβολο |
Ερμηνεία |
Ο ναός, οι
τρούλοι |
Παλαιά πίστη,
κατάρρευση πνευματικής ισορροπίας |
Το λιμάνι |
Επιθυμία
διαφυγής ή επιστροφής – ο τόπος της μετάνοιας |
Ο Mike |
Η «χαμένη
Ατλαντίδα» – το απραγματοποίητο, το άπιαστο |
Ο Αδόλφος |
Η τραχιά
πραγματικότητα, το πάθος που δεν θεραπεύει |
Η Σεμίνα |
Ο μεταβατικός
φορέας, το πεδίο σύγκρουσης |
Το νησί |
Μικρόκοσμος
απομόνωσης – και ίσως εσωτερική "ήπειρος" που χάνεται, όπως η
Ατλαντίδα |
❤️🔥 5. Ο έρωτας ως πεδίο μάχης
Ο έρωτας εδώ δεν είναι ειδυλλιακός ή ρομαντικός.
Είναι:
- βίαιος και
ενοχικός (Αδόλφος),
- άυλος και
ιλιγγιώδης (Mike),
- υπαρξιακός
και γήινος (Σεμίνα).
Η ερωτική πράξη δεν ενώνει, διαλύει. Είναι πράξη
εξουσίας, πόνου, υπαρξιακής απόγνωσης. Ο Αδόλφος «χάνει» από την αρχή: δεν
μπορεί να συγκριθεί με το φως του Mike, γι’ αυτό και καταφεύγει στο σκοτάδι της
κατοχής. Η Σεμίνα βρίσκεται ανάμεσα σε δύο κόσμους: φως/σκοτάδι, άνεμος/γη.
📜 Συμπέρασμα
Το απόσπασμα της Ελένης Σεμερτζίδου είναι μια
συμπυκνωμένη υπαρξιακή τραγωδία. Με φόντο ένα μυστηριακό, σχεδόν μεταφυσικό
νησί, η Σεμίνα, ο Mike και ο Αδόλφος παίζουν ρόλους που ξεπερνούν τον ρεαλισμό.
Είναι αρχέτυπα:
- της
επιθυμίας και της απώλειας,
- του πάθους
και της ελευθερίας,
- του φωτός
και της σκιάς.
Η «Χαμένη Ατλαντίδα» δεν είναι μόνο ένας μύθος — είναι
κάθε τόπος όπου χάθηκε η αγνότητα, η πρώτη αγάπη, η τρυφερότητα. Στον κόσμο του
Αδόλφου, αυτή η Ατλαντίδα έχει βυθιστεί για πάντα.
Ακολουθεί μια συγκριτική ανάλυση του αποσπάσματος από
τη Χαμένη Ατλαντίδα της Ελένης Σεμερτζίδου με το έργο του Μ. Καραγάτση Η Μεγάλη
Χίμαιρα, το οποίο θεωρείται ένα από τα πιο εμβληματικά μυθιστορήματα της
νεοελληνικής λογοτεχνίας με θεματικούς και αισθητικούς παραλληλισμούς.
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ:
ΧΑΜΕΝΗ ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ (Ελένη Σεμερτζίδου) vs Η ΜΕΓΑΛΗ ΧΙΜΑΙΡΑ (Μ. Καραγάτσης)
1.
Θεματική
Συνάφεια
Θεματική |
Χαμένη Ατλαντίδα |
Η Μεγάλη Χίμαιρα |
Ερωτικός
τριγωνισμός |
Σεμίνα–Αδόλφος–Mike |
Μαρίνα–Χαρίλαος–Ανδρέας |
Ξένη/Ξένος σε
ξένο τόπο |
Η Σεμίνα ως
«περαστική» στο νησί |
Η Μαρίνα,
Γαλλίδα στην Ελλάδα |
Πάθος και
καταστροφή |
Ο έρωτας
είναι βιαιότητα, ζήλια, σωματικότητα |
Ο έρωτας
οδηγεί στη μοναξιά και στην τρέλα |
Πτώση –
απώλεια αθωότητας |
Η Σεμίνα
ανάμεσα σε δύο ακραίους πόλους |
Η Μαρίνα
οδηγείται σε υπαρξιακό κενό |
Οι δύο ηρωίδες αντιπροσωπεύουν τη γυναίκα που
βρίσκεται εγκλωβισμένη σε έναν ανδρικό κόσμο παθών, αλλά και τις εσωτερικές
τους μάχες ανάμεσα στην αγάπη, τον έρωτα, την ελευθερία και την αυτοκαταστροφή.
2.
Ηρωίδα ως πεδίο
συμβολισμών
Στοιχείο |
Σεμίνα |
Μαρίνα |
Ερωτική
ελευθερία |
Φαινομενικά
ελεύθερη, βαθιά διχασμένη |
Αρχικά
ελεύθερη, σταδιακά εγκλωβίζεται |
Σχέση με φύση |
Λυρική,
πανθεϊστική (αγάπη για ουρανό, θάλασσα, φεγγάρι) |
Αποξένωση από
το περιβάλλον της Σύρου |
Αφήγηση
ερωτικής πράξης |
Ποιητική,
σκοτεινή, αισθησιακή |
Εσωστρεφής,
συνήθως υπαινικτική |
Αντίληψη για
τον έρωτα |
Σωματικός και
μεταφυσικός ταυτόχρονα |
Ρομαντικός
και καταδικασμένος |
Η Σεμίνα εκφράζει μια ποιητική ερωτική φιλοσοφία, σαν
αρχαία ιέρεια της Φύσης, ενώ η Μαρίνα προβάλλεται ως τραγική ηρωίδα του
ρεαλισμού.
3.
Οι
Άντρες-Αντιθέσεις
Στοιχείο |
Mike & Αδόλφος (Σεμερτζίδου) |
Χαρίλαος & Ανδρέας (Καραγάτσης) |
Mike –
Ανδρέας |
Ευγενικός,
αέρινος, άπιαστος, ερωτικός αλλά αδύναμος |
Ανδρέας: Παθητικός,
σχεδόν αφανής |
Αδόλφος –
Χαρίλαος |
Παθιασμένος,
σκληρός, βίαιος, κτητικός |
Χαρίλαος:
Δυναμικός, παραδοσιακός, αυστηρός |
Τύποι
αντρικής ταυτότητας |
Δυϊσμός:
θηλυκός – αρσενικός, πνευματικός – σαρκικός |
Δυϊσμός:
συντηρητικός πατέρας – ρομαντικός γιος |
Στα δύο έργα οι άνδρες δεν είναι απλώς χαρακτήρες:
είναι προσωποποιήσεις αντικρουόμενων δυνάμεων (π.χ. φωτός – σκοταδιού, ονείρου
– ύλης).
4.
Τοπιογραφία και
Συμβολισμός του Τόπου
Τόπος |
Ελένη Σεμερτζίδου |
Καραγάτσης |
Το νησί |
Ποιητικό, με
στοιχεία μυστηρίου και απομόνωσης |
Η Σύρος ως
συντηρητική κοινωνία με ασφυξία |
Η πόλη/λιμάνι |
Αλληγορία για
εσωτερική παρακμή ή επιθυμία |
Συμβολισμός
ταξικής και πολιτισμικής αποξένωσης |
Τοπίο ως
αντανάκλαση |
Ψυχικό
κάτοπτρο των ηρώων |
Περιβάλλον-δράστης
στην πτώση της Μαρίνας |
Και στους δύο συγγραφείς ο χώρος δεν είναι φόντο αλλά
ενεργή ψυχική προέκταση: το νησί/Σύρος είναι παγίδα και καθρέφτης.
5.
Γλώσσα και Ύφος
Κριτήριο |
Χαμένη Ατλαντίδα |
Η Μεγάλη Χίμαιρα |
Ύφος |
Ποιητικό,
εικονοπλαστικό, ερωτικό |
Ρεαλιστικό,
ψυχογραφικό, υπαινικτικό |
Αφηγηματική
δομή |
Εστίαση σε
εσωτερικά τοπία, διάλογος |
Παντογνώστης
αφηγητής, πολυπρισματική αφήγηση |
Τόνος |
Υπόγειος
λυρισμός, ερωτική μελαγχολία |
Δραματικός
ρεαλισμός |
Η Σεμερτζίδου δίνει έμφαση στη λεπτή αίσθηση, στη
μεταφορά και στο λυρισμό, ενώ ο Καραγάτσης χρησιμοποιεί περισσότερο στιβαρό
ύφος με κοινωνικό και υπαρξιακό προβληματισμό.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Παρά τις διαφορές στο ύφος και στο κοινωνικό πλαίσιο,
τόσο η Χαμένη Ατλαντίδα της Σεμερτζίδου όσο και Η Μεγάλη Χίμαιρα του Καραγάτση,
εστιάζουν:
- στην αποτυχία
του έρωτα ως φορέα λύτρωσης,
- στην
ψυχολογική πολυπλοκότητα των γυναικείων ηρωίδων,
- στη
διάλυση των ανθρώπινων σχέσεων μέσα σε έναν κόσμο (συχνά νησιωτικό) που
λειτουργεί ως μεταφορά της ψυχής.
Πρόκειται για δύο έργα που, με διαφορετική ποιητική,
πραγματεύονται τα όρια της αγάπης, της επιθυμίας και της αυτογνωσίας.
Συμπερασματικά,
Η Ατλαντίδα αποτελεί ένα από τα πιο φορτισμένα και πολυσήμαντα σύμβολα στη
λογοτεχνία — ένας τόπος μυθικός, ένας αρχέγονος παράδεισος που καταποντίστηκε
για πάντα. Στο έργο της Ελένης Σεμερτζίδου, η Ατλαντίδα δεν αποτελεί απλώς
μυθολογική αναφορά, αλλά έναν υπαρξιακό τόπο· έναν χώρο μνήμης, απώλειας,
επιθυμίας και ουτοπίας.
Ας δούμε
αναλυτικά:
📚 Η ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ:
Συμβολικές
διαστάσεις στον παγκόσμιο και ελληνικό λογοτεχνικό λόγο:
1.
Χαμένος
Παράδεισος – Μια προγονική Εδέμ που καταστράφηκε από την ανθρώπινη ύβρη
(Πλάτων, Κριτίας-Τίμαιος).
2.
Σύμβολο
Πολιτισμικής Υπέρβασης – Ένας πολιτισμός πιο εξελιγμένος από τον σύγχρονο.
3.
Νοσταλγική
Ουτοπία – Ένα μέρος που δεν υπάρχει πια, αλλά το ποθούμε.
4.
Αντανάκλαση
της Ψυχής – Η Ατλαντίδα ως ενδοψυχική πατρίδα που χάνεται μέσα στον χρόνο.
🔮 Η ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ ΣΤΗ ΧΑΜΕΝΗ ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ ΣΕΜΕΡΤΖΙΔΟΥ:
Στο έργο της
Σεμερτζίδου, η Ατλαντίδα λειτουργεί ως πολυεπίπεδο σύμβολο. Ειδικότερα:
1. 🧠 Ψυχολογικός
Τόπος:
Η Ατλαντίδα παραπέμπει σε ένα εσωτερικό τοπίο – έναν ψυχικό χώρο που έχει
βυθιστεί στο παρελθόν. Είναι η παλιά ταυτότητα των ηρώων, πριν καταστραφούν από
τον έρωτα, το πάθος, τη ζήλια ή την αδιαφορία.
➤ Π.χ. Ο Αδόλφος, ενώ είναι κυρίαρχος της σχέσης, αισθάνεται
εσωτερικά χαμένος: η Ατλαντίδα του είναι η εποχή της αγνότητας, της
καλλιτεχνικής του δημιουργίας, η χαμένη του τρυφερότητα.
2. 🌊 Σύμβολο της
Αγάπης που Χάθηκε:
Η αγάπη μεταξύ των χαρακτήρων είναι συχνά βυθισμένη στη σιωπή, στη βία, στην
ακατανοησία. Ό,τι υπήρξε όμορφο και αυθεντικό, έχει πια βυθιστεί – όπως η μυθική
Ατλαντίδα.
➤ Η Σεμίνα παραπέμπει σε μια γυναικεία ενσάρκωση της Ατλαντίδας:
όμορφη, ποιητική, ελεύθερη, αλλά και άπιαστη, αινιγματική, καταδικασμένη να
χαθεί.
3. 🗺️ Χαμένη Πατρίδα:
Η Ατλαντίδα λειτουργεί και ως «πατρίδα» — όχι εθνική, αλλά υπαρξιακή: εκεί που
νιώθουμε ολόκληροι. Κανείς από τους χαρακτήρες δεν ανήκει πια κάπου· όλοι είναι
εσωτερικοί πρόσφυγες.
➤ Το νησί, όπου εκτυλίσσεται η ιστορία, μοιάζει με ένα απομεινάρι
της Ατλαντίδας: έχει κάτι από το παλιό μεγαλείο (ναός, λιθόστρωτα δρομάκια),
αλλά είναι έρημο, μελαγχολικό, ερειπωμένο.
4. 🕳️ Τόπος του
Ανεπίστρεπτου:
Ό,τι χάθηκε δεν ανακτάται. Η Ατλαντίδα είναι το απωθημένο, αυτό που κάποτε
είχαμε και δεν ξέρουμε καν αν υπήρξε πραγματικά. Είναι, τελικά, και ο έρωτας,
και η αθωότητα, και η νεότητα, και η πίστη.
5. 📖 Μεταφορά
του ίδιου του μυθιστορήματος:
Το ίδιο το έργο λειτουργεί σαν «Ατλαντίδα»: είναι ένα ψηφιδωτό συναισθημάτων,
μνήμης, σχέσεων που ναυάγησαν· ένα νησί λογοτεχνικό, που ο αναγνώστης αναζητεί,
σαν εξερευνητής, να το ανασύρει από τον βυθό.
📌 Συμπέρασμα:
Η Ατλαντίδα
στο έργο της Σεμερτζίδου είναι πολύ περισσότερο από μυθικός τόπος. Είναι ο
χαμένος εαυτός, η εσωτερική πατρίδα των ηρώων, η τρυφερότητα που εξανεμίζεται,
ο έρωτας που πληγώνει, η επιθυμία που δεν πραγματοποιείται ποτέ.
Απόσπασμα (ενδεικτικό):
«Ο Mike ήταν το απαλό αεράκι. Ο Αδόλφος… η τραχιά γη.
Πάνω στο πετρώδες του έδαφος, η σάρκα της ματωνόταν, με τη ζεστή του, όμως,
χοάνη να την τραβάει ηδονικά μέσα στο βάθος της, χωρίς δυνατότητα διαφυγής.
Μετά, ερχόταν ο Mike να δροσίσει απαλά το πληγιασμένο της κορμί και να κάνει
την αφή να φαντάζει με φύσημα του ανέμου.»
✒ Ερμηνευτικό
σχόλιο:
Το παραπάνω απόσπασμα αποτελεί κορύφωση της εσωτερικής
σύγκρουσης της ηρωίδας αλλά και ποιητικό συμβολισμό της ψυχικής κατάστασης των
προσώπων. Η Σεμίνα βρίσκεται ανάμεσα σε δύο άνδρες-αρχετυπικές μορφές: ο Mike
αντιπροσωπεύει την άυλη, ιδεαλιστική τρυφερότητα, ενώ ο Αδόλφος συμβολίζει τον
παθιασμένο, σαρκικό, ακόμα και καταστροφικό έρωτα. Η συγγραφέας χρησιμοποιεί
έντονες αισθητηριακές εικόνες (αέρας, γη, πληγές, χοάνη, δροσιά) για να
υπογραμμίσει την ψυχοσωματική εμπειρία της Σεμίνας και τη βαθύτερη υπαρξιακή
της αναζήτηση.
Η αντίθεση ανάμεσα στο «απαλό αεράκι» και την «τραχιά
γη» δεν είναι απλώς περιγραφική· εμπεριέχει έντονο συμβολισμό: ο Mike
αντιπροσωπεύει τον ανώδυνο, παιδικό, ίσως άπιαστο έρωτα· ο Αδόλφος είναι η ωμή
πραγματικότητα, η εμπειρία, ο πόνος, η έλξη που συνορεύει με την καταστροφή.
📚 Σύνδεση με το
έργο συνολικά:
Το συγκεκριμένο απόσπασμα ενσαρκώνει τον βαθύτερο
θεματικό άξονα του έργου: την απώλεια της αθωότητας και την αναζήτηση ενός
«χαμένου παραδείσου» — της προσωπικής Ατλαντίδας της Σεμίνας. Η Ατλαντίδα δεν
είναι μόνο ένας μυθικός τόπος· είναι η ψυχική ενότητα πριν από τη διάσπαση, η
παιδική πληρότητα που διαβρώνεται από τον χρόνο, την εμπειρία και την ερωτική
επιθυμία.
📌 Συμπέρασμα:
Το απόσπασμα υπογραμμίζει τη βαθιά διχοτόμηση ανάμεσα
στην τρυφερότητα και το πάθος, στην ελπίδα και την απώλεια. Η συγγραφέας
αξιοποιεί έντεχνα τον αισθητικό λόγο και τον λυρισμό για να θίξει ζητήματα
ταυτότητας, επιθυμίας και υπαρξιακής ματαίωσης. Η «Ατλαντίδα» παραμένει σύμβολο
ενός κόσμου που βυθίζεται όταν η ψυχή δεν μπορεί να ισορροπήσει ανάμεσα σε
αντίρροπες δυνάμεις: τον έρωτα και τη μοναξιά, την ελευθερία και την ανάγκη.
ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΄΄ΧΑΜΕΝΗ ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ΄΄
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου